Het eiland Tjörn

24 juni 2022 - Tjörn, Zweden

Donderdag 23 juni Reisdag  Sjötorp- eiland Tjörn.

In het algemeen mogen we deze reis niet klagen over het weer. Weliswaar niet warm maar ‘droog komt eerst”, is hier de slogan. En afgezien van een paar spetters hebben we geen regen van betekenis gehad tijdens onze fietstochten. Meestal was het wisselend bewolkt met behoorlijke perioden dat de zon en de blauwe lucht de omgeving een vriendelijk karakter gaven. Deze dag zag de wereld er heel anders uit. Het was zwaarbewolkt en er stond een stevige wind. De temperatuur kwam niet hoger dan 16 graden en door de wind was de gevoelswaarde nog wel lager. Prima weer om er een rustige reisdag van te maken. We hoefden maar 220 km te overbruggen naar het eiland Tjörn, dat ongeveer 50 km ten noorden van Göteborg ligt. We besloten dus van de geprogrammeerde route af te wijken en bij Uddevalla de E6 te verlaten om binnen door via het eiland Orust te gaan rijden, weg nummer 161 en 160. Dat bleek een uitstekende keus. Zelfs onder een zwaarbewolkte hemel raakten we gecharmeerd van de prachtige doorkijkjes op enkele parkeerplaatsen waar we de camper aan de kant zetten. Wij konden ons voorstellen hoe prachtig het wel niet moet zijn onder een stralende hemel. De geplande camping in Skärhamn was vol dit midsommer weekeinde waar bijna alle Zweden op pad en in de buitenlucht zijn. Dat wisten we al. Via de app Campercontact hadden we een plek gevonden midden op het eiland Tjörn. Eigenlijk geen echte camping, maar enkele campingplaatsen bij de Golfclub. Er is elektriciteit, we kunnen gebruik maken van het toilet en de kleedkamer met douches in het clubgebouw  en desgewenst liggen de handdoeken voor je klaar! Van dat laatste hebben we toch maar geen gebruik gemaakt. Dat voelde een beetje gek. En zo zijn we dus terecht gekomen in  een bijzondere omgeving op een grasveld met opnieuw alle ruimte voor ons en om ons heen. De golfers kwamen af en aan met hun karretjes en golf equipment. Naast een paar Zweden staan wij er met een aantal andere Hollanders. Leve Campercontact.

Vrijdag 24 juni: Fietsroute Skärhamn - Rönnäng - Djupvik.

Hoe anders zag het er vandaag uit. We werden wakker onder een strakblauwe hemel en stralende zon. Het zou 27 graden moeten worden. Eerst voelen dan geloven en jawel: ik geloof! De fietsroute die Ed had gemaakt vanaf de camping Skärhamn liep een paar km van onze Golfclub vandaan en we konden hem oppikken op het 18 kmpunt. Vandaaruit hebben we hem helemaal kunnen rijden met wat extra uitstapjes naar pittoreske havens. De kust heeft hier een heel ander karakter dan de oostkust. De door het ijs in de ijstijd afgesleten rotsen zijn hier hoger. De camping in Skärhamn ligt ook niet direct aan zee maar via een gemarkeerd pas door die rotspartijen heen kun je wel bij intieme baaien komen. De camping stond inderdaad stampvol met Zweden. De havens van Norvik , Skärhamn en Rönnäng werden door ons bezocht. Overal lagen prachtige boten en flaneerden mensen. Op afstand leek het kerkje van Skärhamn een lachende kerk te zijn. Of je dat op de foto’s terug kunt zien, is de vraag. Na Rönnäng zagen we gezinnen met bloemenkransen op hun hoofden naar een midsommer evenement toe lopen. We fietsten er een stukje naar toe maar kwamen toen op een smal bospad uit en zagen er van af om als toerist ons tussen de feestgangers te begeven. Een paar kilometer later kwamen we langs een idyllische plek waar ook campers mogen staan. Er stonden er twee…. en dat terwijl nergens aan de kust meer plaats is!

Eén ding missen we hier: de bermen vol lupines. Kennelijk is de bodem hier niet geschikt voor die bloemen die verder volgens onze waarneming overal als onkruid de bermen kleur geven.

Morgen nog een fietsdag op Tjörn. We beginnen aan naar huis gaan te denken…..