Anna van de Pilane

25 juni 2022 - Tjörn, Zweden

Anna van de Pilane

Zaterdag 25 juni: Ontmoeting met Anna van de Pilone

Vandaag fietsten we voor het eerst zonder een door Ed voorbereide fietsroute. Gisteren waren we al uitgebreid in Skärhamn geweest en ons uitgangspunt ligt nu eenmaal elders. Je merkt dan meteen wat het gemak is van het kunnen volgen van een kant en klaar op papier staande route. Zeker in het begin stonden we om de haverklap stil omdat Ed de kaart moest bestuderen. Dat zou ik natuurlijk ook kunnen doen maar de ervaring heeft mij geleerd dat ik dat beter aan hem over kan laten. Je weet met mij nooit waar je uitkomt…..

Op zeker moment volgden we een met groene fietsbordje gemarkeerde route. Dat ging dwars door het bos en bracht ons uiteindelijk toch in de buurt van waar we wezen wilden: het beeldenpark van Pilane. Dit is een midden in de natuurgelegen park waar skulpturen geëxposeerd staan van aan de namen af te leiden  diverse Zweedse kunstenaars. Toen wij aankwamen was er zegge en schrijve één ander stel die het park betrad. We konden dus in alle rust door op zichzelf al prachtige natuur wandelen en ons verbazen over de enorm grote kunstwerken. Ik kan niet zeggen dat ik alles mooi vond maar op het hoogste punt torende Anna boven alles uit. Een groot spierwit vrouwengezicht met gesloten ogen, het werk van Jaume Plensa. Overal waar je loopt zie je haaren ik vond haar prachtig. Op een andere plek stond op een hoog punt het metalen skulptuur Around and Around van Hans Gothlin. Dit is een soort krul en vanaf de plek waar je staat heb je een adembenemend uitzicht over het eiland en het water in de verte. Helaas was het vandaag niet zulk mooi helder weer als gisteren. Er was veel sluierbewolking en dat komt de scherpte van foto’s niet ten goede. Maar het deed niets af aan onze beleving tijdens de wandeling dat met ca drie kwartier een bijzondere onderbreking was van onze fietstocht.

Helemaal aan het einde wachtte ons nog min of meer een verrassing. Hier blijken namelijk zeven van Zweeds best bewaarde grafvelden te liggen uit de IJzer tijd (550 voor Chr - 1050 na Chr); 7 steen cirkels, 6 opgerichte stenen, 10 terpen en niet minder dan 57 ronde stenen. Deze graven behoorden waarschijnlijk tot clans en er liggen geen botresten want in die tijd werden de doden hier gecremeerd en de urnen werden bij gezet in de graven. Er is van alles gevonden. Heel bijzonder om je te realiseren dat dit eiland dus al zo lang geleden door mensen bewoond werd.

Onze fietstocht werd vervolgd naar de haven van Björnholmen en later namen we nog een extra afslag naar Kyrkasund. Dat laatste was echt weer een verrassing. Tegenover Kyrkasund ligt het eiland Härön dat met een veerboot te bereiken is. Hier was het een af en aan varen van de vele plezier jachten en ook zeilboten kwamen langszij. Een genoegen om dat alles vanaf een bankje te zitten bekijken.

De terug weg was iets minder aantrekkelijk door redelijk druk verkeer op de weg. Maar gelukkig blijken Zweden bijzonder goed rekening te houden met fietsers. We kijken dus terug op wéér een prachtige dag.

Morgen rjiden we verder naar onze laatste bestemming in Zweden van deze reis.