Dag 6, 7 en 8: Reisdag en Ziekenboeg

10 juni 2023 - Linköping, Zweden

Donderdag 8 juni: Reisdag Ulshult - Sandvik aan het Roxen.

We waren vroeg uit de veren voor de bijna 300 kilometer die ons te wachten stond richting het noorden. Sandvik aan het Roxen meer was onze bestemming. We begonnen met een stuk binnen door.  Ed wilde me het ‘Jäts gamla kyrka’ (ofwel het oude kerkje van Jät ) laten zien dat hij gisteren tijdens zijn fietstocht had bekeken. Het kerkje ligt prachtig in het landschap, de bouw stamt van 1230 en rond 1750 zijn er tal van houtschilderingen aangebracht. Ook het orgel is bijzonder, het zogenoemde sleepladen orgel werd in 1872 gebouw door Johannes Holmqvist en alle pijpen zijn van hout. Het was maar goed dat hij foto’s had gemaakt van het interieur want op de vroege morgen bleek de deur van de kerk nog gesloten. Maar kijk vooral dus onder het menu naar de foto’s die Ed heeft gemaakt.

De reis verliep verder voorspoedig. We verlieten Skane en reden Smaland binnen. Ook op de grotere doorgaande wegen bleef het naar onze begrippen bijzonder rustig wat betreft het verkeer. Dat is zó relaxed rijden met een camper. Het landschap was nergens opwindend. Veel bossen en af en toe een stuk meer open land en een meer. Hoewel de droogre hier ook een probleem lijkt te worden, hebben ze in ieder geval nog genoeg water in de meren. We kwamen vlak na 13 uur aan op Sandviks camping en dat bleek goed getimed want tot 14 juni is de receptie hier open tussen 13.00 en 17.00 uur. Het is een camping van de Zweedse Camping Club en ik heb de indruk dat het vrijwilligers zijn die de boel draaiend houden.

Vrijdag 9 en zaterdag 10 juni: Ziekenboeg in Sandvik

We kwamen hier vooral om te fietsen en de zeven sluizen van Berg in het Götakanaal te bekijken. Deze sluizen liggen vlak achter elkaar en zijn onderling verbonden. Boten worden over een hoogteverschil van 18 meter omhoog gebracht vanaf het Roxenmeer. Het schutten door zoveel sluizen moet redelijk spectaculair zijn wanneer je als bootbemensing het Götakanaal op of af wilt varen.

Helaas is het inmiddels een ziekenboeg en moeten we onze plannen aanpassen. Ik heb weliswaar het ergste gehad maar ben zeker nog niet top fit. En nu is Ed aan de beurt. Eerlijk waar, hij is er altijd zieker van dan ik als een verkoudheid toeslaat. Geen denken aan dat er gefietst kan worden en het is toch nog wel zo’n 12 km heuvel op en af. Rust is het devies en dus hebben we er een nacht bijgeboekt in de hoop dat we morgen, zondag, weer verder kunnen reizen. Ed ligt dus op bed of in de stoel, ik wandel een beetje rond, heb mijn haakproject opgepakt en natuurlijk wordt er gelezen. Dat alles onder zonnige maar niet te warme omstandigheden. Eerst uitzieken en dan zien we weer verder. De camping ligt trouwens heel mooi tegen een heuvel op aan het Roxenmeer. Net als overal kun je hier ook stuga’s huren. Kleine huisjes waar je in kunt overnachten. Ook die zijn zo gelegen dat je van af elk huisje een mooi uitzicht hebt.

1. Peter:
    10 juni 2023
    Beterschap beiden! Mooie foto's.
  2. Trees Meijer:
    10 juni 2023
    Hoop dat Ed en ook jij weer snel opknappen, de foto,s zijn prachtig en vooral het kerkje.Geen straf om op die camping uit te zieken met dat uitzicht.groetjes.
  3. Bertha Steenkamp:
    Prachtige foto‘s
  4. Klaasje:
    11 juni 2023
    Van harte beterschap en wat is het ook hier mooi.
  5. Gerard:
    11 juni 2023
    Wat een pech allebei! Is Ed er écht zieker van, of...? ('t is wél een man, hè?!)

Hahaha!

Beterschap, allebei. Een extra rustdagje zal jullie goed gedaan hebben.