Stockholm

16 juni 2022 - Ekerö, Zweden

Woensdag 15 juni: reisdag Loftahammer - Stockholm

De volgende etappe voerde ons naar Stockholm, ca 260 km hogerop richting het noorden. We reden grotendeels over de E22 en E4. Dat is de doorgaande route naar het noorden of zuiden natuurlijk, net welke richting je oprijdt. We hadden wel enig oponthoud verwacht vanwege het vrachtverkeer door de week. Maar daar hebben we totaal geen last van gehad. Wat verkeersdrukte aangaat is rijden door Zweden een verademing. De wegen zijn nog leger dan in het westen van de USA. Het was ook nog eens een mooie route en daar konden we dus beide van genieten. Rond het middaguur kwamen we aan op de enige camping van Stockholm in het stadsdeel Bredäng. Een tijdstip waarop veel campers al vertrokken zijn en de nieuwe horde nog niet is aangekomen. Hoewel we niet hadden gereserveerd konden we gemakkelijk een plek vinden. Dat je hier niet te laat aan moet komen, merkten we ‘s avonds. De camping liep mudje vol!

Na de tijd genomen te hebben voor de lunch en een klein uurtje rust, stapten we op de fiets naar het centrum, ca 10 km gelegen vanaf de camping. Ed had thuis de fietsroute op Streetview uitgestippeld en het klopte weer al de bekende zwerende vinger. Het verkeer in Stockholm was uiteraard aanmerkelijk drukker dan we de afgelopen week gewend zijn geweest. Ik ben niet dol op fietsen langs en door druk verkeer maar in Stockholm is er richting het centrum over een groot deel van de route een apart fietspad uitgeschilderd op de weg en echt alle auto’s blijven daar ook buiten. In het centrum vlak voor we bij de Gamla Stan (Oude Stad) kwamen, werd het even lastig doordat er grondig aan het wegennet wordt gewerkt. De boel lag er behoorlijk overhoop. Vergeleken met de oorspronkelijke oude stad die gebouwd is in de 16e eeuw met zijn smalle straten en stegen, is het huidige stadsdeel behoorlijk vergroot door de voortdurende stijging van het land. Wat zouden we in Nederland blij zijn met een dergelijke landstijging in plaats van  de nu verwachte zeespiegel stijging! Het heeft er hier voor gezorgd dat uitbreiding van een ruim wegennet geen enkel probleem was.

Het was schitterend weer en we genoten aan de waterkant van alles wat we voorbij zagen komen op het water en over de brede boulevard. Op de terugweg verzuimden we het blad met de fietsroute om te draaien. Het leek zo eenvoudig maar daarin hebben we ons toch vergist. Op zeker moment hadden we door dat we niet fietsten waar we zouden moeten fietsen. Google Maps bracht uitkomst en uiteindelijk hebben we niet meer dan een kilmeter of 6 omgefietst.

Donderdag 16 juni: Stadswandeling en boottocht in Stockholm.

De weersverwachting voor vandaag zag er niet best uit. De hele dag zwaarbewolkt en in de middag regen. Wat waren we blij dat we gisteren in ieder geval al op de fiets naar het centrum waren gegaan. Maar deze keer was het weer vele malen beter dan de voorspelling. Kijk, dat zien we graag! We gingen met de metro naar het centraal station. Daar bleek het een hele puzzel om uit te vinden welke uitgang we moesten nemen, er waren er vele, om de goede kant op te lopen naar het begin van de stadswandeling uit onze ANWB gouden reisgids. We begonnen onze wandeling bij het beeldbepalende Stadshuset van Stockholm. Werkelijk een monumentaal pand gelegen aan het water en  vanuit vele punten in de stad zichtbaar. Het gebouw werd ontworpen door de architect Ragnar Östberg en in gebruik genomen in 1923. Ik kan het met geen enkel ander gebouw in Europa vergelijken. Het heeft een geheel eigen stijl en het is prachtig!

Na deze verrassing wandelden we over de brug richting de Gamla Stan. Maar eerst gingen we in luie ligstoelen genieten van een kop cappuccino in het zonnetje aan het water met nog steeds zicht op dit fenomeen. De Riddarholm Kyrkan was het volgende beeldbepalende element. Deze kerk is niet meer in gebruik maar is wel open voor (betaald) bezoek. De torenspits vond ik heel bijzonder. Het lijkt wel opengewerkt kantwerk. Jammer voor de foto’s dat er toen net een wolkenband overtrok. Het komt beter uit met een blauwe lucht op de achtergrond.  Ik zal niet alle gebouwen gaan benoemen en beschrijven. Na op een bankje op het pleintje voor het Nobel Musée te hebben zitten genieten van de kleurige huizen rondom en dito  toeristen, hoorden we ineens muziek. De hele goegemeente begon te rennen. Het was 12.15 uur en de wisseling van de wacht voor het Koninklijk Paleis vond plaats. Nou zeg, dat werd me toch een prachtige voorstelling! Alles omlijst door muziek op hoog niveau door een fanfare corps dat gehuld was in een tenue dat in de 19e eeuw  was ontworpen. Ze gaven zelfs nog een mini concert van ca 10 minuten. Op een bankje staande hebben we alles goed kunnen overzien. We zagen vaker een wisseling van de wacht maar deze staat met stip bovenaan. Ga je naar Stockholm, zorg dan dat je dat niet mist!

Het volgende dat op ons programma stond was een boottocht dat ons langs verschillende eilanden en stadsdelen voerde. We voeren om een groot eiland, Djurgarden, in het midden van de stad heen. Ooit het privé jachtdomein van de koninklijke familie. Zoiets als het Loo van onze Willem-Alexander. Ook de Zweedse koninklijke familie hield van jagen maar toch was  koning Gustaaf (1858-1907) zo wijs om aan het eind van de negentiende eeuw het hele gebied open te stellen voor publiek. Inmiddels is dit het oudste én grootste stadspark van Europa met eeuwen oude eikenbomen en een biodiversiteit die je nergens anders vindt.

Het mag duidelijk zijn: Stockholm heeft ons in positieve zin verrast. Als je een museum en kunst liefhebber bent, kun je hier je hart ophalen. Voor ons is twee dagen snuffelen aan een stad genoeg. Morgen rijden we verder naar het noorden. Leksand, waar bijzonder lekker knäckebröd gebakken wordt, is onze volgende bestemming.

P.S. Deze keer probeer ik ook een paar video’s te plaatsen zodat jullie een beetje mee kunnen genieten van de wisseling van de wacht.

1. Sandra Nijland:
    16 juni 2022
    Hallo margo en ed,

Wat leuk dat jullie in stockholm zijn. Van de zomer gaan wij ook die kant op. Alleen zitten we dan op de camping strandbad aan de oostkust onder stockholm. Veel plezier nog. Ik ga jullie verder volgen. Gr buurvrouw Sandra
  2. Gerard:
    19 juni 2022
    Jullie worden nog stiekeme stadsgenieters: Belfast, Strasbourg, Lyon, Nice en nu Stockholm: allemaal van die onbekende pareltjes die zéér de moeite waard blijken te zijn!