Vakantiestress! Woensdag 8 juni: Lund-Urshult

9 juni 2022 - Urshult, Zweden

Hoppa, meteen maar het tweede verhaal erachter aan. Heb je wat te lezen.....

Eén van de dingen die je zoveel mogelijk wilt vermijden is vakantiestress. Maar daar ontkwamen we woensdag niet aan. Oorzaak: een haperend elektrisch systeem binnen de camper. In ons geval heb je dan niet alleen geen water of licht, en dat laatste is in deze tijd van het jaar hier geen ramp, maar ons hefbed komt dan niet meer naar beneden of omhoog. De magische hand van de buurman leek het opgelost te hebben. Dus we vervolgden ons voorgenomen programma: een stadswandeling in Lund waar we overigens niet zo van onder de indruk waren. Veel monumentale gebouwen staan in de steigers zoals o.a. de dom. Wel nodig ook want wat niet aan het oog onttrokken was, zag er smerig uit. Wat wel de moeite meer dan waard was, bleek de Botanische tuin. We hadden niet zoveel tijd maar als we langer in Lund waren gebleven, had ik hier wel een hele ochtend aan willen besteden. Verder kan ik melden dat Lund de oudste stad van Zweden is en ook een universiteitsstad is. Dat vormde een vrolijke noot op deze wat donkere bewolkte ochtend. Bij de Kathedralskula verzamelden zich groepen piepjonge aankomende studenten. Allen in tenue: meisjes met witte zomerrokjes en blote benen (je kreeg het al koud als je er naar keek) en jongens in donkere pakken, wit overhemd en allen droegen witte petten. Al zingend en fluitend à la de avondvierdaagse kwamen ze aan marcheren om vervolgens de stad in kleinere groepen te gaan verkennen.

Toen we weg wilden rijden van de camping bleek het elektrische systeem wéér uitgevallen en de koelkast liet zich niet omschakelen naar 12 volt, de display toonde code 2. Tja, wat moet je doen? Op zoek naar een bedrijf dat ons werd aangeraden op de camping. Geen schijn van kans dat ze ons konden helpen. De eerste week zaten ze vol. Tot ons grote geluk werden we vervolgens opgevangen door een mijnheer die op het zelfde terrein een schade herstel bedrijf heeft. Hij vroeg ons wat er aan de hand was en ging vervolgens voor ons alle mogelijke bedrijven afbellen in de omgeving. Hij is ruim een uur bezig geweest! Niemand had ruimte, allen kampen met personeel dat ziek, met vakantie of gewoon niet beschikbaar is. Uiteindelijk een bedrijf op, lach niet, 120 km afstand dat wel even wilde kijken. Gelukkig lag dit op de weg naar onze volgende bestemming. En zo geschiedde dat twee monteurs voorlopig onze vakantie hebben gered. Alles doorgemeten, geen ernstig probleem geconstateerd, een aansluiting met het 12 volt systeem is gereset en ons is getoond hoe we dat eventueel de volgende keer zelf kunnen doen.

We zouden 3 nachten blijven maar hebben een nacht bij geboekt en blijven hier tot zondag om te genieten van de rust en de prachtige natuur!

1. Peter:
    9 juni 2022
    Elke vakantie hoort ook spannende momenten te kennen. Juist in de vakantie kun je dan leren er zonder stress mee om te gaan en er van uit te gaan, dat elk probleem opgelost kan worden.
    Dank voor je mooie verslagen.
  2. Gerard:
    10 juni 2022
    Wat leuk dat jullie het ditmaal - met lokale hulp - zelf konden oplossen. En anders weet je ons te vinden, hè? (voor 'echte' pech)