Fietsen rond Loftahammer 1 en 2

14 juni 2022 - Loftahammar, Zweden

Maandag 13 juni: Fietstocht 1 van Loftahammer naar Flatvarp

Onder een bewolkte hemel werden we wakker. Geen haast want volgens het weerkaartje zou het tegen 10 uur opentrekken en dat deed het. De lucht temperatuur is dan wel fris maar zodra de zon erdoor komt is het aangenaam.

We fietsten de route van Loftahammer naar Flatvarp, heen en terug de zelfde weg ca 39 km en we zagen dat het onderdeel is van de Kustlinjen fietsroute. Het was weer een verrassend andere omgeving dan we rond Urshult ervoeren. Hier niet zo zeer overal losse  keien in het landschap rondom maar solide heuvels van basalt, al dan niet begroeid met mos. Hoe ze het gered hebben snap je niet maar tussen alle rotspartijen door hoge naaldbomen. Waar de bodem rijker is, zie je kleinschalige akkerbouw of grasvelden vol boterbloemen. Ook hier was het weer berg op en berg af maar de hellingen waren niet zo steil en in het lichtste verzet kwam Ed zonder kleerscheuren boven. Zijn knie lijkt weer tot rust gekomen maar voorzichtigheid blijft geboden.

We zijn hier aan de Zweedse Scherenkust, dat wil zeggen dat er voor de kust ontelbare kleine rotsachtige eilanden liggen, scheren genoemd, in relatief ondiep brak water. Het is een uniek landschap dat nergens in de wereld zo te vinden is. Smalle dalen en steile rotspartijen en dan weer brede kloven. Afwisseling genoeg. De Zweden hebben dit landschap te danken aan de geologische omstandigheden van 2 miljoen jaar geleden. Het oergesteente is een mix van gneis en graniet. Door de ijstijd heeft er een enorme druk op gelegen en met het terugtrekken van het ijs kwam het land omhoog en dat doet het tot op de dag van vandaag: 5 millimeter per jaar. De Zweedse scherenkust werd vroeger vooral bewoond door vissers. Tegenwoordig is het een geliefd vakantiegebied van de Zweden zelf. We komen ze hier op de camping dan ook meer tegen.

Na een tijdje rondgedoold te hebben over de rotsen aan het water fietsten we terug. Maar we konden de verleiding niet weerstaan toen we bij een weg linksaf zagen aangegeven dat na vijf kilometer het Hulöhamns Naturreservat te vinden zou zijn. We verlieten de doorgaande route en belanden is een betoverend mooie omgeving waar ook nog een aantal zeer gelukkigen hun onderkomen hebben! Ik kan kleuren en vormen beschrijven maar je niet laten ruiken wat wij ruiken als je hier door de bossen en landerijen fietst. Bij het natuurgebied aangekomen bleek daar een mooie wandeling mogelijk  Daar maakten we dan ook gebruik van. De volmaakte rust die je hier vindt is ongekend. We maakten het niet te gek want willen morgen ook weer kunnen fietsen…..

Dinsdag 14 juni: Fietsrondje Loftahammer  2 ( inclusief uitbreiding 40 km)

Vanmorgen stonden we met een strakblauwe hemel op. En aangezien we op een uitgelezen plekje staan om de dag rustig te beginnen, turend over het water en de ‘scheren’, maakten we daar graag gebruik van. Tot we bedachten dat we ook van het mooie weer moesten profiteren op de fiets zo lang als dat duren zou. Want stabiel is het weer hier niet en elke middag trekken zich wolken samen waar soms wel en soms geen bui uit valt.

Dus kwart voor tien waren we onderweg voor een fietsronde door het achterland van Loftahammer. Tja, is het leuk als ik in herhalingen val? Afwisselend landschap, fascinerende rotspartijen, een meer waar weer een goddelijk huis staat waarvan je je afvraagt welke geluksvogel daar wonen mag…..

Als nieuw element kan ik nu toevoegen dat we onderweg een Runesteen tegenkwamen bij Hellerö. Nu denk je dan aan een dorp of plaats maar nee. Hier verdient een enkele boerderij of een paar huizen bij elkaar al een eigen plaatsnaambord! Zo ook Hellerö: één enkele boerderij maar wel eentje die staat op grond met een eeuwenlange geschiedenis. In de tijd van de Vikingen, zo’n duizend jaar geleden, strekte de baai zich uit tot waar de Runesteen toen en nu nog (waarschijnlijk gerestaureerd) staat. Vlakbij is een grafveld met zeven terpen en 16 opgestelde stenen uit het ijzeren tijdperk. Deze hebben we overigens niet opgezocht. Er moet hier ook een boerderij van de Vikingen hebben gelegen maar waar precies is niet bekend. In de omgeving is een zilverschat van de Vikingen gevonden met 50 munten  en een armband in de stijl van Gotland. De meeste munten blijken te zijn geslagen op plaatsen in wat tegenwoordig Duitsland en Engeland heet maar ook een paar in Polen, Denemarken en zelfs Turkije! De oudste is geslagen in Sigtuna in Zweden voor Olof Skötkonung in 995 voor Christus. De munten werden gebruikt in de internationale handel. Een voorloper van de euro en de dollar zullen we maar zeggen. Hoe ik dit allemaal weet? Er stond een uitstekende uitleg op het informatiebord naast de steen.

We vervolgden onze fietstocht over een gravelweg. Daar is Ed niet dol op in verband met scherpe steentjes waarop je zomaar je band lek kan rijden. Het was dus strategisch rijden op de sporen waar de meeste steentjes waren ingereden door lokaal verkeer. Bij een afdaling durfde ik me op dit spul ook echt niet voluit te laten gaan. Als je hier op onderuit glijdt ben je van top tot teen ontveld!

Veel te snel naar ons zin waren we weer terug bij de hoofdweg en we besloten er nog een eindje aan vast te knopen door linksaf te slaan. We reden tot we een bord doodlopende weg zagen en daar konden we linksaf naar Hallmare. Daar stuitten we op de eerste camping met ANWB en ASCI erkenning. In deze periode zijn ACSI campings heel aantrekkelijk door hun fikse korting: je betaalt nooit meer dan hooguit € 18 of € 20. Dat scheelt zomaar een tientje per dag. Maar ja, we staan daar niet en stiekem ben ik blij met waar wij wél staan. Toch lekker een mooier plekje direct aan het water! We reden nog een eind door tot we niet meer verder konden en bij het dorp Hallmare stuitten op de waterkant. Ook hier weer bijzonder aantrekkelijk gelegen huizen. Bofkonten in de zomer maar of het in de winter ook zo aantrekkelijk is als het om 15.30 uur of vroeger al donker is????

Terug op de camping pakten de wolken zich al samen. Het was de eerste keer dat we in een enkel T-shirt zonder vest aan hebben kunnen fietsen maar zoals voorspeld: de middag zag er iets anders uit. We hoorden zelfs een klap onweer maar dat ging gelukkig langs ons heen. Morgen verkassen we naar Stockholm.