Even bijpraten: 5, 6 en 7 juni 2022. Lichtenvoorde-Garbsen-Celle-Rostock en verder naar Lund

9 juni 2022 - Urshult, Zweden

We zijn al drie dagen onderweg en het wordt tijd om je bij te praten over onze fietskampeerreis naar en door Zuid-Zweden. Van dat fietsen is het overigens nog niet gekomen maar dat komt nog wel. Overigens zal ik deze blogaflevering pas kunnen posten als we weer een keer wifi hebben. Dat is helaas ook vandaag op een echte Zweedse camping in Lund niet het geval.

Pinksterzondag 5 juni vertrokken we omstreeks 9 uur richting Garbsen voor een ontmoeting met de man die ooit als 6 jarig jongetje via Europa Kinderhulp zijn eerste vakantie bij ons doorbracht. Er zouden er vele volgen en we hebben nog altijd contact met hem en zijn moeder. Garbsen ligt net onder Hannover en na een goede drie uur rijden kwamen we op de afgesproken plek aan. Het was heerlijk weer en na een korte boswandeling zochten we het centrum van Garbsen op waar hij ons bij een Italiaanse ijssalon  op een meer dan heerlijke ijscoupe trakteerde.

We vervolgden onze weg naar onze eerste overnachtingsplaats, een goed geoutilleerde camperplaats in Celle. In de loop van de avond werd regen verwacht dus we besloten dat niet af te wachten. Na onze vliegensvlugge installatie gingen de wandelschoenen aan en liepen we richting centrum. Celle bleek een prachtige Altstadt te hebben met werkelijk prachtig gerestaureerde gevels van middeleeuwse vakwerkhuizen. Boven langs de gevel vind je dan ook de mooiste stichtelijke spreuken zoals: “Wer Gott vertraut, hat wol gebaut”. Tegen dat oude centrum aan ligt bovendien een aantrekkelijk Schlosspark mét een Residenzmuseum. Dat laatste hebben we overigens niet bezocht maar we hebben wel de hele Altstadt route afgelopen waarbij we o.a. ook langs de oude synagoge kwamen. De geschiedenis vanaf de nazitijd tot na de tweede wereldoorlog is ons weliswaar bekend maar toch is het weer schokkende te  lezen wat daar allemaal heeft plaatsgevonden en hoe de synagoge is misbruikt tijdens de oorlogsjaren om opgespoorde en opgepakte Joden daar te mishandelen en te verzamelen voor deportatie. Niets is heel gebleven van het interieur en al de voor de eredienst belangrijke rekwisieten zoals de Thora rollen zijn geroofd en vernietigd.

Op het plein voor de Ludwigskirche zat een pianist zeer verdienstelijk te spelen. Toen we even later bij een Italiaans restaurant buiten op het terras een overheerlijke pizza zaten te eten, verraste de musicus ons nogmaals. Hij bracht met zijn piano op rolletjes vlak voor ons neus de nodige feel good semi-klassieke nummers ten gehore. Dat werd voor de tweede maal zijn hoge hoed spekken. Het is tenslotte vakantie en hij had het dik verdiend! Toen we terug liepen naar de camperplaats vielen de eerste druppels.

Maandag 6 en dinsdag 7 juni reden we een groot deel van de route naar Rostock binnendoor. Zo konden we de beruchte files rond Hamburg vermijden en we hadden de tijd dus waarom niet. Dit deel hebben we nooit eerder zo gereden en we werden verrast door de fraaie landschappen. Buiten de steden is  landschappelijk gezien alles ruim bemeten en fraai. We werden verrast door een uitgestrekt bosgebied, afgewisseld door een coulissen landschap met landerijen en heuvels. Wie denkt dat het noorden van Duitsland vlak is, wordt snel uit de droom geholpen. Alleen het deel waar de Elbe doorheen stroomt kent een vlak stuk.

Vlak onder Ludwigslust reden we de snelweg naar het noorden op. Daar kwam langzamerhand de stroom terugkerend Pinksterverkeer ons tegemoet. De kust moet bomvol geweest zijn.

Ed had via de app campercontact een parkeerplaats gevonden vlak bij de haven van Rostock waar onze boot zou naar Trelleborg in Zweden zou vertrekken. Het stond nergens aangegeven maar Ed had zijn speurwerk via Google maps niet voor niets gedaan. Net toen wij aankwamen vertrok een camper van de ‘premium plaats’ direct aan het water. Daar zaten we prinsheerlijk te genieten in het zonnetje van de langs komende plezierjachten en zeilboten. Op een paar spetters na, konden we lang genieten van de zon die schuin voor ons onderging. Tijd om ons bed op te zoeken want het inchecken van de boot begon vanmorgen al vroeg tussen 5.30 uur en 6.30 uur. Ruim op tijd waren we aanwezig. We hadden een heel rustige overtocht met stralend weer op zee. De tocht duurde zes uur en na het ontschepen reden we op ons gemak naar Lund, vlak boven Malmö. De kleinschalige stadscamping hier ligt direct naast het zwembad. Morgen gaan we Lund bekijken en daarna schuiven we weer ca 200 km op naar Urshult.

1. Lidy Niënhuis:
    9 juni 2022
    Wat schrijf je toch ontzettend mooi, ik hang bij wijze van spreken aan je (lippen) pen. Het voelt alsof ik een beetje mee reis. Geweldig 🤩
  2. Gerard:
    10 juni 2022
    Goed om te lezen dat jullie toch naar Zweden zijn gegaan. En ditmaal zonder beperkende maatregelen vanwege Corona. Geniet ervan!
  3. Rita Peters-v.Dijk:
    14 juni 2022
    Wat grappig, ik was eind april nog in Lund en inKullaberg met Wouter en en zijn gezin. Wat is het daar prachtig !
  4. Margo Molenaar:
    14 juni 2022
    Wat leuk dat je mijn blog leest, Rita. En toevallig dat we nu dan net in Zweden rondtoeren. Inderdaad een prachtig land. De rust en de ruimte....geweldig!