Slotakkoord: Een bijzonder huis in Tamanredjo

9 april 2024 - Paramaribo, Suriname

De koffers staan gepakt, we zijn ingecheckt en drinken straks ons laatste kopje koffie in Suriname. Als uitsmijter van een serie afleveringen over onze ervaringen in Suriname 2024 deel ik met jullie een document waarvan ik hoop dat het ertoe leidt dat jullie ook 'ambassadeur' willen worden van de bijzondere groep mensen die in de dépendance van de Mr. Huberstichting wonen. Lees en deel het alsjeblieft met familie, vrienden en bekenden.

Een bijzonder huis in Tamanredjo, Suriname.

In Tamanredjo, gelegen in het district Commewijne, staat aan de Reebergweg een bijzonder huis. Nog bijzonderder zijn de bewoners; een groep van 8 meervoudig gehandicapte volwassenen, wezen en half wezen die daar met elkaar wonen en verzorgd worden door de Mr. Huberstichting. In Suriname is er geen vergelijkbare plaats met een dergelijke aangepaste woonvoorziening. Het is niet zoals in Nederland vanzelfsprekend dat er zorg beschikbaar is voor mensen met meervoudige beperkingen. Het is voor de Mr. Huberstichting dan ook een voortdurende zorg of men deze bewoners ook in de toekomst onderdak en zorg kan blijven bieden.

Om die reden heeft ANBI erkende Stichting CaritaSu in Nederland zich bereid verklaard om deze woongroep van de Mr. Huberstichting te ondersteunen. Dit kan via het project Child Welfare Fund van deze stichting. U vindt de stichting op het internet: https://caritasu.nl en op Facebook.

De Mr. Huberstichting biedt de mogelijkheid om één van de bewoners financieel te adopteren. De donaties voor de bewoners komen voor honderd procent ten goede aan de zorg. Bij een financiële adoptie snijdt het mes aan twee kanten. De Mr. Huberstichting weet waar het op mag rekenen en kan haar beleid daarop afstemmen. Voor de donateur is de donatie middels een officiële afspraak, de zogenaamde ‘Overeenkomst Periodieke Gift’, voor honderd procent aftrekbaar voor de belastingen in Nederland. Een adoptie overeenkomst wordt voor minimaal vijf jaar afgesproken en wordt daarna zonder tegenbericht jaarlijks verlengd. Doen zich onvoorziene omstandigheden voor, dan wordt de overeenkomst ontbonden. Elk bedrag is welkom maar om een indicatie te geven: de volledige zorgkosten voor een cliënt bedraagt SRD 9000, afhankelijk van de koers ca €236 per maand. Hiervan worden SRD 3.500 gedekt door de financiële bijdrage van de overheid. De Mr. Huberstichting zoekt dus dekking voor het overblijvende bedrag, te weten SRD 4.500 / ca €118 per maand per cliënt.

We beseffen dat dit een flink bedrag voor een particulier. Uiteraard is ook elk kleiner bedrag of incidentele gift welkom. Eventueel is het een idee om met een groep familieleden, collega’s of vrienden samen een volledige financiële adoptie te organiseren. In alle gevallen blijft het dan belangrijk dat voor de inleg van elke donateur apart voor een kleiner bedrag een ‘overeenkomst periodieke gift’ wordt afgesloten om de gift volledig te kunnen aftrekken van de belastingen in Nederland.

Als u wilt bijdragen, laat het me weten. Dan stuur ik u: :

1.      Uitleg voordelen van ANBI erkende stichting CaritaSu

2.      Verzoek Periodieke donatieovereenkomst met de informatie over de bankrekening van Stichting CaritaSu

3.      Officiële overeenkomst periodieke gift belastingdienst

Warme groet,